Sunday, March 2, 2008

Lektioner

Lektionerna börjar. Jag undervisar efter lunch, när solen står som högst på himlen och vi alla är sömninga efter maten. Mary har yogapass två gången i veckan, medans frukostriset kokar, och har på något sätt lyckats få förmiddagstimmarna att bli hennes högst personliga engelskalektioner, trots att vi faktiskt har anställt en utbildad engelskalärare. Fonetik och uttal är det hon ska fokusera sig på men hon blir snabbt frustrerad på elevernas brittiska uttal, som inte försvinner hur många gånger hon än får dem att sitta igenom och sedan återberätta scener från Sex and the City. Engelska läraren, Shona, suckar och försöker prata med Chefen om Marys hopplösa lektioner men det leder ingenvart: pengarna talar högre än nån av oss och vi är alla medvetna om just hur mycket vi behöver Marys gröna sedlar, även om vi helst inte vill tänka på det.

Vi har lättlästa kopior av Anne Franks Dagbok, som jag föreslår att Mary kan läsa tillsammans med eleverna. Hon tar upp en kopia av boken och studerar den kritiskt. Nja, säger hon, och suckar lite. Anne Frank, jag vet inte. Eve Enslers Vagina Monologerna (the Vagina Monologues), dyker istället upp i klassrummet.

Mary är entusiastisk över Vagina Monologerna, eller Vaginan, som hon, och elverna, nu kallar boken för. Lärdomsrik och underhållande, samtidigt alvarlig och seriös. Och frigörande. En bibel för våra förtryckta! Hon ler förtjust och kramar om boken.

1 comment:

Christian [Kanzie] Nilsson said...

Baby, dina inlägg lyser upp i vintermörkret. Jag strosar runt i Göteborg och funderar över livet, gläds stort åt mitt kall som får mig att studsa upp på mornarna och susa nerför berget på röda cykel som skramlar lång väg. Därefter sitter jag genom lektionerna och sliter i mitt anletes svett och lyckas riktigt bra.

Med privatlivet går det desto ryckigare, men inget ont som inte för nått gott med sig!

Nu låter det som att alla spots är tagna men jag skulle kunna tänka mig att en praktikplats hos er skulle vara fint i framtiden, behöver ni en stackars lärarstudent från Sverige?

Massor massor av kramar från Christian