Wednesday, March 19, 2008

Om Omm och Vaginor

Eleverna, ett gäng starka, smarta unga kvinnor, verkar inte ta nån större skada av Marys lektioner. De har varit med om det mesta, från fattigdom och krig till arresteringar och mordförsök. Shona och jag resonerar att om de har överlevt den burmesiska juntan, ska de nog överleva Mary också.

En morgon går jag tidigt till skolan för att vara med på en yoga lektion. Jag kommer lite för sent och rummet är fullt med elever som sitter med korslagda ben på färgglada yogamattor. De har redan börjat och jag smyger mig in och sätter mig längst bak. Först uppfattar jag inte vad de säger –varje lektion börjar med alla upprepar mantrat ommm efter Mary, men nu låter det annorlunda. Det låter som om de säger kuk. Kuuuuuk. Kuuuuuuuuuuk. Kuuuuuuuuuuk. Men det kan de väl inte göra? Jag lyssnar igen, och tittar förvånat på Mary. Hon har slutna ögon och uttrycksfull mun, läpparna utsträckta till ett runt o när hon drar ut på ordet. Kuuuuuuuuuuuuuuuuk.


Det visar sig att Mary har bestämt sig för att använda ord från Vagina Monologerna som mantra. Istället för det traditionella ”omm”, avänder hon nu olika ord och uttryck från boken, olika ord för olika dagar, så att eleverna ska lära känna orden och inte vara rädda för dem. Mary visar mig hennes anteckningsbok där hon har skrivit ner ord hon tycker eleverna ska lära sig att inte vara rädda för. Kuk är för måndagar, vagina, tisdagar, orgasm, onsdagar och på torsdagar är mantran knulla. På fredagar återanvänder hon ett ord eller uttryck hon tycker eleverna bör arbeta mer med.

No comments: