Monday, June 21, 2010

Ta tillbaka orden

Jag och Shona bestämmer oss trots allt för att försöka prata med Mary. En torsdagseftermiddag, efter lunch, då eleverna har prov och jag inte behöver undervisa, föreslår vi ett café vi brukar gå till, som visserligen serverar mediokert och alldeles för svagt kaffe men som har fördelen av att ha en kylande och väl fungerande luftkonditionering, och som ligger på promenadavstånd från skolan.

Mary beställer en kopp grönt te, och ser milt förebrående på mig och Shona som dricker det dåliga kaffet. “Det där är ett gift, det där”, säger hon och nickar mot våra små vita porslinskoppar. Shona nickar trött, vi har båda hört det förut, och rör förstrött ner ett paket sötningsmedel i sitt kaffe. Mary höjer menade på ögonbrynen och börjar säga något om det hälsofarliga i att använda sötningsmedel, men Shona avbryter henne. ”Mary”, säger hon lite trevande, ”vi är här för att vi vill prata med dig om dina yogalektioner.” Hon tystnar och dricker en klunk kaffe. Mary ser uppfodrande på oss. ”Ja?” undrar hon. ”Mina yogalektioner. Vad menar ni? ”
”Orden du använder, de är nog inte alltid så lämpliga att använda”, försöker Shona förklara.
”Men det är ju precis detta jag vill ändra på!” utbrister Mary irriterat. ”Knulla, orgasm, kuk, detta är mäktiga ord vi bör ta tillvara på, och vara stolta över. De måste ta tillbaka orden.” Mary ser oss allvarligt i ögonen innan hon lägger till att hon inte rädd för att säga att hon tycker om att knulla. ”Och jag är stolt över min fitta”, säger hon med eftertryck. ”Det borde ni också vara”.
Ett par som sitter delar på en milkshake vid bordet bredvid oss börjar fnittra.

Shona suckar resignerat och kollat ut genom fönstret. Jag förstår att det är min tur att försöka resonera med Mary. ”Fast”, börjar jag, ”orden du introducerar dem till är ju inte deras till att börja med, engelska är inte deras modersmål. Deras engelska kunskaper är ganska så begränsade. Så det är ju inte ens ord de kan ta tillbaka. Och”, lägger jag till efter en paus, ”vi har ju inte ens börjat med sexualundervisningen ännu”.
Mary ser irriterad ut och öppnar handväskan för att ta fram en cigarett. Med en van rörelse tänder hon cigaretten och inhalerar djupt.
”Orden” säger hon på en utandning, röken slingrar sig runt vårt bord och sugs sedan upp av luftkonditioneringen i hörnet ”dessa mäktiga, viktiga ord, är helt enkelt en del av yogan. De har blivit en del av yogans mantra.” Mary ser oss stint i ögonen och ser nöjd ut med sig själv. ”Förstår ni? Yoga och sexuell frigörelse, på en och samma gång!”

Uttrycket ta tillbaka orden blir Marys nya budskap. Dagen därpå går jag in i klassrummet och ser till min förvåning en rad meningar, ord och bilder på vita tavlan. Ta tillbaka orden står skrivet högst upp på tavlan, budskapet understryket tre gånger med feta svarta streck. Under detta har någon (Mary misstänker jag) avbildat en vagina i rött. Det påminner mer om en halvissnad blomma än om en faktisk vagina. I högra hörnet har oförklarligt nog en bild av en blå, ganska kantig, dildo ritats och ordet incest och meningen no protection no erection skrivits i versaler, det sistnämnda med inte mindre än fem utropstecken efter sig.

Jag suckar och tar mig för pannan. Vad ska jag göra med Mary?

No comments: