Saturday, July 17, 2010

Saffran Revolutionen (III)

Mary knackar otåligt på dörren till klassrummet. Hon har bestämt sig för att inte åka till Burma. Jag sänder ett tyst tack till Mike, som jag är säker på satte stopp för resan.
“De protesterar där borta, och militären använder våld” förklarar hon myndigt när hon stiger in i klassrummet. ”Vi måste stödja munkarna som protesterar!” Hon nickar allvarligt och tar fram en röd tröja med ett tryck av Aung San Suu Kyi på. ”Vi måste visa solidaritet!” säger hon och håller up t-shirten för mig att se. Studenterna ser upp från grammatik böckerna de tills nu varit upptagna med. “S-O-L-I-D-A-R-I-T-E-T” artikulerar hon sakta och tydligt och ser allvarligt på studenterna och får alla att upprepa ordet efter henne. Hon skakar lite på t-shirten hon håller i. ”RÖD TRÖJA” säger hon och nickar. Tröjan har samma färg som munkarnas dräkt förklarar hon. ”Jo” säger jag, ”vi förstår.”
Jag försöker lägga till att det redan hållits flera demonstrationer som studenterna och jag har deltagit i, där allt från sandaler till diadem varit rött för att visa vår solidaritet med de burmesiska munkarna, men blir avbruten av Thazin som pekar på Marys tröja. ”Tröjan är trasig!” utbrister hon och nickar mot vad som ser ut att vara en reva i tyget. ”Vad har hänt?”
Mary ler kokett och fnittar till. ”Äsch, inte är tröjan trasig. Vänta så ska ni få se!” Snabbt river hon av sig linnet hon har på sig och drar den röda tröjan över huvudet. ”Tadaa!” utbrister hon glatt, sträcker ut armarna och viftar på höfterna i en imitation av en show-girl.
Studenterna stirrar förstummat på Mary. Kampanj tshirten har fått en ordentlig urringning och större delen av Aung San Suu Kyis huvud är bortklippt för att visa en generös klyfta mella brösten. Thazin som sitter längst fram kan inte slita blicken från Marys lilla guldkors som glittrar och glimmar mellan brösten. ”Sexy lady, eller vad?!” ler Mary och blinkar förföriskt med ena ögat.
”Vet ni tjejer" säger hon med en allvarligare min, "det är viktigt att bevaka sin sexualitet. Precis som det är viktigt att slåss mot juntan eller för demokrati, är det viktigt att ni bevakar er sexualitet.” Hon nickar och låter sina ögon vila på alla studenter i tur innan hon fortsätter. ”Ni har alla blivit FÖRTRYCKTA” säger hon med eftertryck och väntar på att studenterna ska upprepa ordet efter henne, innan hon fortsätter: ”Er KULTUR är förtryckande. Mot kvinnor menar jag. Eller hur?” Hon nickar uppfodrande. ”Naturligtvis är det inte ert fel. Ni kan inte rå för er kultur. Men nu är ni i Thailand och lär er om hur det kan vara i andra kulturer, som i min kultur. Min västerländska kultur” förtydligar hon innan hon fortsätter. ”I Europa och i Amerika, där är kvinnor inte förtryckta. Vi kan till exempel rösta och ha på oss korta kjolar och ha sex.” Mary ler och ser ut över klassrummet. Thazin stirrar fortfarande storögt på henne. ”Men tröjan?” säger hon förvirrat. ”Den är ju trasig.”

No comments: